Castrolanda vs Iguazu - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Ilse Essink - WaarBenJij.nu Castrolanda vs Iguazu - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Ilse Essink - WaarBenJij.nu

Castrolanda vs Iguazu

Blijf op de hoogte en volg Ilse

14 Maart 2014 | Brazilië, Foz do Iguaçu

Nadat we in Rio een paar hele leuke dagen hebben gehad, zijn we afgelopen donderdag richting Curitiba gevlogen. Met een overstap in Sao Paulo. In Curitiba zijn we opgehaald door familie van Chantal, Jan en Catrin. Jan is de neef van Chantal's opa. Dus nog wel familie, maar wel achter achter achter familie zeg maar. Na een autorit van nog 2 uur zijn we dan aangekomen in Castrolanda. Een Nederlandse kolonie in het verre Brazilie. Wat er dan weer heel grappig uitziet, toch Braziliaans maar met Nederlandse invloeden. Zo staat er een heuse windmolen in het dorp! We zijn in totaal 4 hele dagen hier gebleven, waarbij we heerlijk hebben uitgerust van onze lichte jetlag/party moeheid. Maar ook mooie dingen hebben gezien, zoals: de Buracos de padre (grot van de pater, mooie grot opening met waterval), Vila Velho (mooie rotsformaties en natuur, waarbij we op een echte slang stuiten, die klaar stond om toe te springen), een heerlijk Nederlands/Braziliaans verjaardagsfeestje aan een meer, het zwembad van de kolonie (die we de hele middag voor ons 2tjes hadden) en 1 van de vele churrascaria's (of terwijl all you can eat in vlees op een spies, die ze om de paar tellen bij je aan tafel presenteren of je er een plakje van wil hebben. Met daarnaast nog een buffet aan salades en groentes, waarbij we ons echt uit het naadje hebben gegeten omdat Jan van alles liet langskomen/bij bestelde). We zijn echt verwend door Jan en Catrin, en willen hun hier ook erg voor bedanken!! Ook voor dat ze als tolk opgetreden hebben, want geen een Braziliaan die Engels spreekt!! Op een hele paar uitzonderingen na, spreekt echt niemand hier ook maar een woord Engels... En wij dus ook geen woord Portugees. Thank god voor de komende tijd, Spaans leren en praten.

Afgelopen dinsdag zijn we met de bus vertrokken naar Foz do Iguacu, iets meer dan 600 km en 9,5 uur rijden. Dus dan ben je de bus ook echt wel zat! Maar moet er wel bij zeggen, de lange rit bussen hier zijn super relaxt. Goede grote stoelen die erg ver naar achter gezet kunnen worden. Ook kost het vervoer hier geen drol. Deze rit was nog geen 40 euro, en onze komende rit naar Buenos Aires nog minder.. En dat voor 1600 km!! Mag Nederland nog wat van leren! Ook de stadsbussen hier kosten ongeveer 90 cent, en je scheurt (letterlijk!!) er zowat de hele stad er mee door.

Maar ik dwaal af.. We hadden 3 nachten in Foz geboekt, waarbij we na onze luxe dagen weer even moesten wennen aan het hostel leven. Heerlijk stapelbed en de badkamer aan de andere kant van t hostel, die praktisch geblokkeerd wordt door andere bedomtrekken en matrassen. Maar we mogen niet klagen voor 10 euro per nacht (+ontbijt).
Na een warme nacht hebben we de lokale bus gepakt naar het national parc de Iguacu. Waarbij de entree prijzen voor niet Brazilianen 2 keer zo duur is.. Maar het is je geld waard! Want wat zijn de watervallen mooi!! Als je naar Brazilie gaat mag je dit niet overslaan! Door het park lopen wilde neusbeertjes die erg handtastelijk zijn naar afhangende tasjes. Wat ook wel weer grappig is bij oude dametjes.
Maar het gebulder van het water is echt overweldigend!
Vandaag zijn we naar de Argentijnse kant van de watervallen geweest, via Puerto de Iguazu. Na een rit van 2 uur, ja werkelijk voor zo'n 20 km... Maar dat komt omdat je bij de grens dus eerst moet uitchecken uit Brazilië, inchecken in Argentinië, en dan pas de lokale bus een half uur later weer kunt pakken naar t dorp en dan de bus richting de watervallen.
Maar ook deze kant van de watervallen zijn geweldig mooi! Hier kon je de Garganta del Diablo (het gat van de duivel) van boven af bekijken, wat echt een behoorlijk spektakel is. En erg verfrissend! Gezien het hier qua temperatuur aardig oploopt, is zo'n frisse neveldouche van een waterval erg aangenaam. Zelfs als je er zeiknat van wordt, want je droogt toch zo weer op hier. Woorden kunnen niet uitdrukken hoe gigantisch mooi en groot deze watervallen zijn.. Zeker de reisuren waard!!
Morgen nog een ochtendje vrij af, waarna we de bus naar Buenos Aires pakken. Waarmee we in 1 keer 'even' 1600 km overbruggen. 18 uur bussen, zie er nu al naar uit...
Op naar een ander land, cultuur en onze Spaans lessen!!

• 14 Maart 2014 - 08:43

Nina:

Jammer dat het hele verhaal er niet op staat! Mooie windmolens hebben ze daar trouwens ;-)

• 16 Maart 2014 - 11:27

Wim:

Jeetje wat een mooie foto's
    Kan me voorstellen dat het allemaal heel erg indrukwekkend is

• 16 Maart 2014 - 12:39

Eline Kerkdijk :

Hee Ilse!!
    Wat een avontuur!
    Zo gaaf en wat een mooie foto's zeg!
    Geniet en 'go with the flow!'!

• 17 Maart 2014 - 17:18

Anenke Schoonderwoerd:

Prachtig Ilse!! Geniet er van!!

• 24 Maart 2014 - 17:25

Wout:

Natuurlijk volg ik buiten de vehalen van Chantal ook die van jou.
    Geniet en pas goed op jezelf (en onze dochter)
    Trots dat jullie dit doen..... gr Wout en Ina